Sunday, September 9, 2012

Biber Salçası Nasıl Yapılır?/ Kaynatma Salça


Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla



“İmanlarına iman kat(ıp artır)sınlar diye, mü’minlerin kalbine huzur (ve sebat) indiren O’dur. Göklerin ve yerin orduları ancak Allah’ındır. Allah hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.” (48/Fetih, 4)



Vaktiniz hayr olsun kardeşlerim. Okulların açılması yaklaşıyor. Bir yandan da kış hazırlıkları derken, tabiri caizse  zamanla yarışıyorum. Başını kaşıyacak zamanı yok sözü, sanki benim için söylenmiş..:)


Ev yapımı olan herşey benim için vazgeçilmezdir. El yapımı demeliyim aslında. Fakat ojeli, uzun tırnaklı eller değil. Plastik eldiven geçirilmiş eller değil. Tertemiz yıkanmış ve nimetleri sevgiyle tutan, itinayla hazırlayan eller. Annemin, ninemin ellerini severim ben. Yıllar geçtikçe sıcak bile fazla yakmamaya başlar o elleri. Bu; emeğin, sevginin karşılığıdır belkide… Bu tanıma uyan bütün anne ellerini hürmetle öpüyorum…


******************************


Benim eller de Allah’ın izniyle dün salça yaptı. Biliyorum ki nem oranı yüksek bölgelerde oturan kardeşlerim güneşte sebze kurutamıyor, salça yapamıyorlar. Bugün size çok kolay bir şekilde salça yapmayı anlatayım.



Buranın pazarı çok güzel. Gerçi Ege’de pek çok yerin pazarı aynı şekilde bereketli. Kırmızı biberleri kendi ellerimle seçtim. Çok cezbedici görünüyorlardı. Tam 3 kg. aldım.



Güzelce yıkadım.



  • Saplarını ve tohumlarını ayıkladım. İrice doğrayıp düdüklü tencereye aldım. Biraz acı olması için, içine 300 gr. kadar acı sivri biberi ayıklayıp koydum.

  • Üzerine 1 çay bardağı sıcak su ilave ettim.

  • Düdüklünün kapağını kapatıp, 15 dakika pişirdim.

  • Tencereyi eğip suyunu süzdüm.  Bu suyu süzmek kolaylık sağlıyor. Daha özlü bir salça elde ediyorsunuz. Bu su saf biber suyudur. Atmayın, yemeklerde, çorbalarda rahatlıkla kullanabilirsiniz.

  • Sıcakken el blendırı ile püre haline getirdim.  Eğer blendırınız yoksa, biberleri süzgeçten geçirin, kabuklarını atın. Fakat robot veya blender kullanıyorsanız kabuk ayırmaya gerek yok.

  • Tencereyi tekrar ocağa alıp,1 yemek kaşığı tuz ilave edin. Kaynama derecesine gelene kadar karıştırın. Sakın kendi haline ocakta bırakmayın! Her yeriniz salça olur. Suyunu aldığımız için özlü bir kıvamı oluyor ve kaynarken sıçrıyor. Yeniden kaynamaya başladığında kavanozlara koyup, sağlam kapaklarla ağzını sıkıca kapatın ve ters çevirin. Soğuyunca kaldırıp serin bir yerde muhafaza edin.

  • Sağlıkla, şükürle yeyin inşaALLAH!

NOT: Salçayı bu şekilde yapıp, uygun ortamınız varsa güneşte bekleterek, katı bir salça yapabilirsiniz. Fakat o zaman tuzunu bariz bir şekilde artırmanız gerekir. Aksi halde salça çabuk küflenir.


Son bir not: Lütfen hazır salçaları almayın. Önceden içine katkı maddesi katmayanlar bile şimdi katıyorlar. Bazı salçalara kumaş boyası bile katılıyormuş. Salçanızı ya kendiniz yapın, ya da güvendiğiniz birinden alın.


**********************


Patlıcanlı dizme tarifinin altında Sedanur’un yaptığı yorum kaç kişinin ilgisini çekti acaba? Yorum şöyleydi:


“sevgili Cahide ablacım bende seni sessiz takip edenlerdenim bizde maddi yönünden sıkıntıdayız eşimi işten çıkardılar dört aydır kiramızı ödeyemiyoruz ve kendimi zaman zaman sıkıntıya sokuyorum derken hemen bir ses sağlığımızın yerinde olduğumuzu hatırlatıp çok şükrediyorum”


……………………………………………………………………………………………………………….:(((

No comments:

Post a Comment